یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
صادقی

حوزه/ رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه گفت: راه اندازی دادگاه صلح از یک ماه آینده در استان‌های کشور آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی، امروز در نشست روسای کل دادگستری‌های شمال غرب کشور در تبریز که به منظور بررسی مشکلات فراروی اجرای قانون حل اختلاف و نحوه ایجاد دادگاه‌های صلح تشکیل شده بود، اظهار داشت: دادگاه‌های صلح با این هدف که بیشتر پرونده‌های قضایی مردم با صلح و سازش خاتمه یابد تا آذر امسال در سراسر کشور راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح قرار می‌گیرند و ابتدا دعاوی در این شوراها بررسی و تلاش می‌شود به صلح و سازش منجر شود، اما در صورتی که به هر دلیل به سازش نرسند قاضی دادگاه صلح، رای لازم را صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی این دادگاه صلح و سازش است، ابراز کرد: آرای دادگاه صلح، تک مرحله‌ای و قطعی است و به همین علت موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: همچنین به علت وجود شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی، با اشاره به نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش پرونده‌های قضایی، گفت: پارسال حدود ۱۲ میلیون پرونده به تشکیلات قضایی وارد شده که ۴۶ درصد این پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده بود.

خلیل اللهی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه قانون شورای حل اختلاف با وجود مزایا و محاسن خوبی که دارد انتقاداتی هم به آن وارد است، تصریح کرد: ایجاد نهاد جدید دادگاه صلح مشکلاتی برای تشکیلات قضایی در پی خواهد داشت که باید برای رفع آنها تمهیدات اساسی اتخاذ شود.

گفتنی است دادگاه صلح، دادگاهی است که مطابق با قانون جدید شورای حل اختلاف به منظور تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی ایجاد می‌شود و صلاحیت رسیدگی به برخی دعاوی و جرائم را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha